Happytails.blogg.se

Välkommen till Happytails

Publicerad 2015-07-06 14:39:00 i Allmänt,

Hej, välkommen till Happytails!
Mitt namn är Katinka Winberg, jag är född i maj 2003 och nördar hundsport till 100% och det är jag som kommer skriva på denna blogg. Jag bor i Stockholm och tränar till mestadels i Skarpnäck Hundungdom och Stockholms Södra brukshundsklubb. För övrigt så pluggar jag och jag försöker även klämma in en del träning för mig. Jag rider och fotar en massa, mestadels fotar jag hundar, hästar eller parkour men ibland lite natur och annat.
Mitt intresse för djur har länge funnits och började med min lilla guldhamster "pippi", hon var mycket mer än en liten hamster och efter 3 år lämnade hon oss. Jag med ett tomt hjärta stod kvar. Jag började rida och föll direkt. På sidan av detta så ville vi ju fortfarande ha ett eget litet djur hemma! Då började hund stå på lisstan, något djur var vi överrens om att ha men villket? Vi började leta kanin men efter ett långt tags letande hittade vi ite det vi sökte efter, men vi hittade en underbar tik som sökte halvtids ägare. En "gatuhund" från spannien vid namn Candy. Det var år 2009, jag var 6år och efter det insåg jag att hundar är inte bara söta dom är fantastiska! Denna tik var världens snällaste men även dom snällaste har problem. Hon gjorde utfall mot andra hundar. Detta var inte ett problem för oss då hon var så otroligt lätt för övrigt!
Våren 2013 lämnade även denna skönhet våran jord.. Det var en otroligt jobbig tid då även hästen lämnade mig några veckor senare. Men efter en så lång tid som deltidsägare av hund hade jag lärt känna en del hundar så jag började rasta och träna andras hundar. Det var lilla mopsvalpen vincent som stod mig nära<3 Men han hade stora hjärtproblem och lämnade jorden som bara 5månader..
Hösten 2013 tog vi beslutet. Vi skulle ha en till hund! Vi letade och letade. Efter Candy var vi lite fast i att addoptera, vi hittade en blocketannons om en mellanstor blandras tik på 8månader från rummänien vid namn Lexie som haft en tuff uppväxt och nu letade ett nytt tryggt hem att få börja om på. Tåget till norrköping och jag såg denna lilla tik ed alldeles för stora öron som gjode utfall mot hundar, katter, bilar, cyklar och ja det mesta var ett problem. Men någonting sa mig att detta var rätt. Jag fick hem en 9månaders omplacering med stora problem och en stor osäkerhet.
Intresset för hundars beteenden, problem beteenden och hundars tänkande växte och vi fortsatte vår träning med framsteg och bakslag.
 
Idag är jag stolt ägare av Lexie. Vi tränar och tävlar Freestyle, Agility och Lydnad, men även så tränar vi 6+ med laget Limitless, tränar drag och hittar på en massa kul i skogen och i stan.
Lexie är en blandras mellan Schäfer, husky och border collie från rumänien på 2år. Hon har en del problem kvar men gör stora framsteg. Lexie älskar att leka med andra hundar, är väldigt värme känslig, hatar att vara själv, tycker främmande människor och hundar är läskiga och hon älskar att få springa lös allt vad hon kan! Hon älskar små hundar (framförallt schnauzrar) men små hundar blir rädda när hon börjar puttas och villja leka haha. Hon är suuper skotträdd och kan reagera på bara en fotboll som skjuts mot en vägg.
Hon har stor vana vid hästar och springer gärna lös brevid när man rider. Hon är morgontrött så ska vi upp tidigt måste jag dra iväg henne haha.
Eftersom hor har dessa problem och osäkerheten så har vi behövt jobba en hel del med det på olika sätt. Vi har gått kurser och byggt ett startk band för att tillsammans rätta till problemen hon fått i sin svåra uppväxt. Hon kom till sverige som 4månader av en orginisation som hjälper rumänska gatuhundar att få nya hem i sverige. Hon har flyttat runt mellan 5olika hem innan hon kom till oss som 9mån. Inteförens hon var 7månader fick hon ett namn. Hon heter Haska<3 Sedan på vägen efter det blev hon kallad Lexie istället och därför använder vi Lexie som tilltalsnamn men jag kan skriva Haska i texter och på hennes papper heter hon Haska.
Hon är en utav dessa "problemhundar" som blev utsatt för saker ingen hund ska behöva vara med om.
 
Som jag nämnde tidigare så tränade/rastade jag en hel del hundar och vissa av dessa har jag fortsatt träna nu så en kort pressentation om dom jag kommer skriva mäst om här på bloggen.
 
 
 
 
 
Luna är en Shetland sheepdog på 6år som är super matglad och trevlig mot alla men kan tycka att andra hundar som vill leka är lite jobbiga så då går hon gärna därifrån. Vi tränar agility och gör vår debut nu i sommar, vi har även börjat träna lite freestyle och det händer att hon får dra lite. Luna är en glad tik som med tiden blivit lite bekväm men älskar att träna, tyvärr så har hon som många sheltisar problem med att hon skäller väldigt mycket i träning när hon blir glad vilket har gjort att freestyle är svårt men vi jobbar på det.Hon är en super mysig hund som vill sova i sängen och soffan. Hon är en lätt hund som inte har några problem med att gå lös alls.
Jag har kännt luna sedan hon var valp och har med tiden börjat vara med oss mer och mer eftersom att Lexie även gillar henne så har det bara varit mysigt med en liten fluff här hemma.
Hon leker inte så mycket med leksaker men vi har försökt få frma leken i henne för att kunna använda det i agilityn, det går långsamt men det går frammåt. Luna är lugn i alla miljöer, kan vara ensam hemma utan problem och kan sova på tbanor, tåg, bussar mm utan problem.
En snäll, glad och söt liten tik<3
 
 
Sierra är en Alaskan malamute tik på 3 år som älskar att leka och tycker det är superkul att dra! Vi har bara provat lite freestyle, agility och lydnad så vet inte riktigt vad vi kommer fortsätta med men vi provar oss fram. Sierra drar en del i koppel men är annars  ganska lätt. Hon är super lekig och leker gärna med leksaker, hundar eller ja med människor. Även sierra är skotträdd men klarar andra ljud bra. Hon är glad men ganska envis.
Träningen ska ske på hennes vilkor enligt henne men vi jobbar på det och det går med stora framsteg. Sierra är super cool med andra hundar och är tydlig i sitt språk. Sierra kan gå lös men när hon är på bushumör är det inte alltid hon vill komma in och bli kopplad igen vilket vi jobbar på. Hon älskar att bada och lägger sig gärna ner i vattnet. Sierra är lugn på nya platser och kan ta det lugnt men hon har väldigt mycket energi och kan springa hur länge som helst så det krävs en del motion innan hon kan fokusera och får hon inte tillräcklgt med motion blir hon rastlös och börjar hitta på egna bus. Hon är snäll med nya människor, hundar och funkar bra med katter.
Sierras träning är lite utanför det andra vilket betyder att det förmodligen inte kommer komma lika mycket utvärderingar och planer för henne här.
 
Här på Happytails kommer jag alltså att skriva om träningar, tävlingar och annat skoj vi hittar på. Detta kommer vara fortsättningen på min gamla blogg "thelexie.blogg.se". Designen kommer senare men kommer fortsätta skriva här ändå. Mig hittar ni på instagram "teamblandis"och "katinkawinberg" på snap "winbwrg" på kik "katinkawinbwrg". Har ni frågor eller något annat så skriv i komentarsfältet eller hör av er till mig på kik,snap eller instagram.

Välkommna
/Katinka, lexie, luna och sierra
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela