Happytails.blogg.se

Metoder

Publicerad 2015-07-13 05:07:54 i Allmänt,

Det finns hundratals sätt att lösa problem, jag väljer det jag tror funkar bäst på min hund.Ni får gärna dela era tankar och åsikter men kom ihåg att jag inte sagt att något är rätt eller fel, bara vad jag tycker.

Jag har haft många hundar med osäkerhet och rädslor runt mig på olika sätt vid olika tillfällen. Hundar reagerar på olika sätt vid rädsla och en osäker hund kan uppfatta helt ofarliga saker som super läskiga och en osäker hund kan övergå till en aggressiv hund. När det väl kommit så långt börjar det bli svårt. Att lyckas hitta rätta metod vare sig hunden kommit upp i aggressivitet eller om den bara har rädslor är svårt. Vilken metod passar min hund bäst? Varför gör min hund såhär? Är hunden rädd eller arg?
Många frågor man inte kan svara på kan komma upp.


En ganska vanlig metod är att jag om min hund är rädd för hundar är att ta avstånd. Jag börjar långt bort och när min hund kan passera lugnt och avslappnat så går jag lite närmare hunden och när min hund kan gå lugnt på det avståndet går vi närmare osv. Du låter hunden få ta avstånd och sakta vänja sig vid det läskiga. Du väntar ut att hunden är redo. Låter hunden "fly" och ta avstånd från det läskiga. En hund med stora rädslor kan råka fastna vid steget efter att "fly". Hunden blir inte "klar" för att ta ett steg närmare den främmande hunden eftersom den alltid kan fly och ha detta avstånd från det läskiga.

Att betinga är också en metod som kan funka på vissa hundar. Få hunden att veta att något roligt kommer hända när vi passerar denna läskiga hund. Att då alltid mata massa godis till hunden varje gång man passerar en läskig hund kan få denna osäkra hund att se situationen positiv. Hunden ska när den ser en hund veta att den ska få godis, eller få leka, eller klappar beroende på vad man valt och istället för att agera och bli osäker gå till matte och få belöning. Du arbetar alltså inte bort rädslan utan du arbetar fram det beteendet du vill att hunden ska ha. Du betingar andra hundar till belöning som tex godis och får hunden att istället veta att något kul kommer hända när den läskiga hunden passerar. Men detta kan också leda fram till ett beteende som blir att när hunden ser en främmande hund går till dig för att få godis och kanske nu inte får det så övergår den till att reagera med rädslor mot den främmande hunden och bli osäker. Och att alltid vid varje hundmöte ge massa godis är ingen lösning som håller utan då måste du också vara säker på att hunden nu inte blir osäker vid möten av andra hundar. Du vill att hunden lär sig att situationen inte är läskig och ska då inte behöva reagera och bli osäker.

På en kurs i problembeteenden och rädslor nämnde en duktig hund tränare dessa metoder och presenterade även metoden många ser som att "plåga" hunden och att det är taskigt mot hunden. Men efter att ha lyssnat och sökt runt lite så kom jag fram till att det kanske är detta som är lösningen?

Att försätta hunden i situationen hunden tycker är läskig. Istället för att låta hunden fly från det läskiga så försätter du hunden i situationen. Hunden "tvingas" vara i den läskiga situationen och kan inte fly från det hunden uppfattar som läskigt.
Ett exempel från människans perspektiv: Om du skulle vara super rädd för att gå igenom spärrar till tunnel banan, någon försätter dig i den situationen och du blir tvingad att gå igenom spärren skulle du efter ett tag inse att det aldrig hänt något när du gått igenom spärren och att den på så sätt inte är farlig, det är alltså inget att vara rädd för.
Exempel för hundar som är osäkra vid nya människor: Om du försätter hunden i situationen och hunden måste vara med denna människa som den uppfattar som farlig skulle hunden märka att denna människa har aldrig gjort mig något och är inte farlig.
Samtidigt så gör du inte en stor grej av situationen vilket ett hundmöte och ett människo möte inte ska vara.
Denna metod kan nog vara väldigt jobbig för hunden i början och som ägare måste man vara lugn och samlad för att vara ett bra stöd för hunden. Men jag tror att detta kan vara en lösning som håller ut i det sista för hundarna som inte är för ängsliga.
Samma metod för hundar som är rädda för föremål och platser som paraplyn, tunnlar, t-bana med mera. Att sätta ett paraply bredvid hunden som är rädd för paraplyt och se till att hunden inte kan fly och hunden blir på så sätt "tvungen" att acceptera det läskiga föremålet och kommer därefter förstå att det inte är farligt.

Självklart så beror dessa metoder på hunden och ingen metod kommer funka på alla. Men nu har jag delat mina tankar och ni får gärna kommentera era åsikter.

 

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela